Działo się i nadal się dzieje…

Tyle było roboty, że nie miałem siły pisać na blogu. Dzisiaj skończyłem wlewać ołów do kilów. Generalnie sporo roboty typu fitnes. Trzeba było przenieść 3.5 tony ołowiu w sztabkach po 24 kg z Leszkowego garażu do jachtu (ok 150m) , wrzucić na rufę (ok 1.5m), wrzucić do kokpitu (ok 1m), przenieść do zejściówki (ok 2m), znieść do zęzy (ok 1m), rozmieścić wzdłuż kilów (ok 5m) dzieląc na sześć kupek po trzy na każdej burcie. Trzy kupki, 1/3 zostaje więc sztabkach do trymowania jachtu po zwodowaniu, opakowaniu i napełnieniu zbiorników do połowy. 1/3 była wyrzucona do kilów, a 1/3 została rozpuszczona i wlana do kilów. Tak na marginesie jak się mówi prawidłowo kilów czy kili? Do topnienia ołowiu zbudowałem specjalny garnek mojego patentu. Możecie go obejrzeć na fotkach. Ta zabawa zajęła mi dwa dni wczoraj i dzisiaj.

Ale może cofnę się w czasie, by powiedzieć co się działo….

Na początku października wyjechaliśmy z Wiesią nieco wypocząć na wycieczkowcu Costa Mediterránea. Dawno nie byłem na morzu więc mnie ciągnęło ;-). Wypoczęliśmy super. Jak ktoś z was nie był, to polecam gorąco.

Jeszcze przed wyjazdem na koniec września zacząłem napieranie na maksa z pracami przygotowawczymi przed cynkowaniem. Panowie z Zakładu Żarna wypalili mi otwory przejść burtowych do wspawania. A jest ich sporo. Łącznie Fayka będzie miała następujące otwory w kadłubie:

  • odpływnik z komory łańcuchowej
  • spust ścieków szarych
  • spust ścieków czarnych
  • spust solanki z odsalarki
  • spust wody chłodzącej z klimatyzacji
  • spust wody chłodzącej z generatora
  • ujście spalin z kuchenki
  • ujście spalin z piekarnika
  • ujście spalin / wlot powietrza z / do nagrzewnicy typu Webasto
  • spust wody z pomp zęzowych
  • ujście spalin z generatora
  • ujście spalin z silnika

do tego w pawęży cztery szpigaty – dwa z kokpitu, dwa z bakist oraz otwór do zamontowania prysznica. No i masa otworów w pokładzie.

Te wszystkie otwory zweryfikowałem z dokumentacjami technicznymi, wyrysowałem, zleciłem do wypalenia, odebrałem i wspawałem w kadłub Fayki. Jutro może odbiorę kompletny dziób z wypalenia. Pospawać musiałem sam – toczyła się zażarta walka z czasem.

W międzyczasie przyjechał zakupiony przez nas do firmy namiot, a w zasadzie hala namiotowe. W dwa dni pod dowództwem Leszka z pomocą Damiana i Michała postawiliśmy kompletny namiocik (150m2 sic)

W czasie naszego lansu na cruiserze Damian wyniósł wszystko z kadłuba, oczyścił i przygotował do piaskowania.

Od 10-tego października ruszyło piaskowanie. Robotę wykonała firma z Kań – moi sąsiedzi. Dodatkowo szef firmy pan Paweł, był tak miły, że zostawił mi piaskarkę i hełm do piaskowania na czas cynkowania.

Z wakacji wróciłem w środę 12-tego wieczorem. Rano w czwarte pojechałem na inspekcję. Sprawdziłem jak przebiega piaskowanie, pospawałem trochę elementów z nierdzewki. Wieczorem wróciłem do domku – zrobiłem 500km.

W piątek przyleciał Paul Fay – konstruktor Fayki. Paul przyleciał na inspekcję budowy. Jako kwalifikowany inspektor sporządził mi dokładny oficjalny raport. Ja wcześniej zajechałem do Kań i dokupiłem tonę piasku do piaskowania. Na fotkach możecie zobaczyć jak ten piasek na palecie jest wkładamy widalkiem do mojego auta.

W sobotę pojechaliśmy z Paulem do stoczni. Paul przeprowadzł inspekcję, ja odebrałem kolejne elementy z Zakładu Żarna wypalone laserem. Wieczorem wróciliśmy do domku – zrobiłem następne 500km.

W niedzielę odwiozłem Paula na lotnisko, a sam wróciłem do stoczni. Całą niedzielę do późnej nocy wybierałem piasek z jachtu.

Następny tydzień był trudny. Wstawałem codziennie o piątej rano, przygotowywałem jacht do cynkowania. Najczęściej było jeszcze coś do wspawania, potem musiałem wypiaskować ok 30m2 czystego metalu i odkurzyć jacht. Potem ok 10-tej wchodzili panowie cynkarze. Fayka została z zewnątrz pokryta najpierw czystym cynkiem, potem stopem cynku z aluminium. W środku sam cynk. Po zakończeniu pracy przez panów cynkarzy, czyli ok 20-tej wchodziłem na jacht ze spawarką i montowałem kolejne elementy, lub coś dospawywaliśmy. Paul zostawił nam parę wrzutek. Takim koronny przykładem jest studzienka w zęzie. Jak pewnie zauważyliście Fayka ma płaskie dno. Pompa zęzowa nie wyciąga każdego milimetra wody, można przyjąć, że minimum to 5mm. Przy powierzchni zęzy ok 20m2 pozostaje 10l wody – duże wiadro przewalające się po jachcie. Lekarstwem na to jest umieszczenie w zęzie studzienki, do której ta woda spłynie i z niej pompa ją wyssie. Powiedzieć łatwo, zrobić trudniej. Cała ta zabawa w metaloplastyka zajęła mi jeden boży dzień. Rano wyciąłem otwór w kadłubie i wspawałem ją wraz ze śrubami do mocowania anod. W czasie gdy, panowie, cynkowali, ja przygotowywałem kolejne elementy. Taka gonitwa trwała przez cały tydzień. Ale udało się. Kadłub jest prawie gotowy. Ocynkowany, gotowy do malowania. Zostało wstawić dziób i zamknąć skeg.

Od jutra zaczynam malowanie.

W międzyczasie przyszedł raport od Paula. Nieskromnie powiem, że jestem dumny. Paul wystawił mi piękną laurkę. Cytuję: „…jednostka jest budowana z najwyższej jakości materiałów, przy zastosowaniu profesjonalnej technologii, z dużą dbałością o detale….”  i jeszcze „…użyty materiał jest o 29% mocniejszy od materiałów stosowanych standardowo, co pozwoliło zbudować kadłub o znacznie zwiększonej odporności na ewentualne uszkodzenia…”

fotki: http://www.ciunczyk.com/slawek/Fayka/ (strona dwudziesta siódma i dalej)
Ten wpis został opublikowany w kategorii Gotowe. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

3 odpowiedzi na Działo się i nadal się dzieje…

  1. Krzysiek Rybicki pisze:

    Piękna, fachowa robota. Z każdym wpisem coraz bliżej końca 🙂 Życzę wytrwałości i nie mogę się doczekać zdjęć z wodowania! Dzięki za tego bloga, to morze informacji dla tych z nas którzy się przygotowują do podobnej akcji choć na pewno na mniejszą skalę. Pozdrawiam serdecznie.

  2. Michał Madej pisze:

    Witam,

    jaki orientacyjny koszt cynkowania z m2?

    Pozdrawiam

  3. Slawek pisze:

    W moim wypadku około – 150 PLN m² netto… Przy cenie EURO 4.1 mniej więcej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *